Verliefd op de zijlijn

Als scheidsrechter wil je dat een wedstrijd zo goed mogelijk verloopt. Dat al jouw beslissingen kloppen en de teams een sportieve, eerlijke en leuke wedstrijd hebben. De goede plek kiezen op het veld kan je daar enorm bij helpen. Maar hoe weet je waar die goede plek is?

Fluiten wordt makkelijker
Je plaats op het veld bepaalt of je spelsituaties goed kunt zien, en dus of je de juiste beslissing neemt. Je kunt daarmee anticiperen op het spel en je weet waar je moet staan. Daardoor neem je beter waar, wat leidt tot meer correcte beslissingen. En hoe meer correcte beslissingen, hoe beter de sfeer op het veld!

Benut de ruimte
Loop jij net als de meeste scheidsrechters 90% van de wedstrijd netjes naast de zijlijn? Kom daar eens vandaan! Je mag als scheidsrechter namelijk veel meer ruimte pakken.

Natuurlijk loopt de scheidsrechter altijd met het spel mee, en zoekt deze de kortst mogelijke afstand tot de bal – uiteraard zonder in de weg te lopen. De harde lijnen op de afbeelding zijn de gemiddelde ideale looplijnen van de scheidsrechters. Maar die zijn dus niet alleen áchter de zijlijn, ze buigen ook het veld in. En als de situatie daarom vraagt, kun je het hele gekleurde gebied rondom de ideale looplijn benutten.

Je mag dus rustig tien meter het veld in lopen om het spel te beoordelen en goed te leiden. Dat is vooral belangrijk als de bal bij je collega in de buurt is en je je maatje wil ondersteunen met jouw waarneming. Of kijk bijvoorbeeld eens wat er gebeurt als je een aanval van achter de achterlijn beoordeelt. Je zult verrast worden door het goede perspectief!

Werk als scheidsrechters samen
De gouden regel in arbitrage is dat je nooit ongevraagd advies geeft aan je collega-arbiter. Maar stel dat deze je zelf om advies vraagt, dan moet je de situatie wel goed gezien hebben! Dat speelt bijvoorbeeld rondom strafcorners. Je hoeft niet in je 'eigen' gebied te blijven, maar kan je recht voor het doel opstellen, zoals te zien is in de stippen op de afbeelding. Zo zien jullie samen optimaal of een schot op doel binnen of buiten de palen gericht is en op de juiste hoogte, en of er niemand geblokkeerd wordt.

Volg het spel
Als scheidsrechter moet je op tijd daar zijn waar het gebeurt. Als een aanval vanaf de zijlijn wordt opgebouwd, ben je letterlijk gesproken aan de zijlijn het dichtst bij de bal. Maar je weet dat de bal richting jouw cirkel zal gaan. Door de ruimte binnen de lijnen te durven benutten, sta je soms hemelsbreed ietsje verder van de bal, maar wel precies op de goede plek om op tijd bij het doel te zijn voor de scoringskans.

Kijk de kunst af
Goed je positie kiezen vraagt best even oefening. Het kan helpen om bij andere wedstrijden eens te letten op de looplijnen van ervaren scheidsrechters. Welke posities kiezen zij waar jij nooit komt, en wat heeft dat voor invloed op hun beslissingen? Dat neem je weer mee in je eigen wedstrijden.

27-10-2024 Bijlage